AGV’s & elektrotrekkers: Een nieuwe manier om de logistiek op de luchthaven te optimaliseren.

mei 29, 2020 | Blogs

Het vliegverkeer is enorm afgenomen. De afgelopen weken hebben commerciële luchtvaartmaatschappijen hun passagiersvervoer drastisch verminderd als gevolg van de internationale reisbeperkingen in verband met de coronaviruspandemie. Enkele belangrijke sectoren van de luchthaven die zijn getroffen, zijn het bevoorraden, het schoonmaken, het overbrengen van bagage, de dienstverlening bij de vertrekgate en het laden en lossen van vracht. De grootste is natuurlijk de detailhandel op de luchthaven.

Door deze daling van het aantal passagiers en voetgangersverkeer op de luchthavens is het aantal specifieke vrachtvluchten op de luchthaven van Heathrow toegenomen, waardoor het mogelijk is om essentiële vracht te blijven vervoeren. De luchthaven van Heathrow had naar verluidt de drukste dag voor vrachtvluchten tijdens de COVID-19-pandemie en de daaropvolgende lockdown. De online retailgigant Amazon is begonnen met de inzet van een speciaal vrachttoestel, om de stroom van de internetklanten te kunnen bedienen. Een Indiase luchthaven wordt echter geconfronteerd met een uniek vrachtprobleem. Mumbai International Airport Limited heeft zo’n 4500 Mt aan back-up-vrachtzendingen en niet-ingeklaarde importzendingen. Toch gebruiken de luchtvaartmaatschappijen vandaag hun beschikbare capaciteit om prioriteit te geven aan vrachtvluchten met vitale goederen zoals voedsel, medicijnen en medische apparatuur in de strijd tegen het coronavirus. Maar om deze essentiële voorraden veilig en naadloos op hun eindbestemming te krijgen, zijn zorgvuldig doordachte logistieke processen, vrachtoperaties en apparatuur nodig.

Bij Movexx zijn we al enkele jaren bezig met het ontwikkelen van oplossingen voor het veilig en effectief vervoeren van vracht- en passagiersgoederen. We hielpen klanten in de luchtvaartsector om een efficiënte logistiek te realiseren op de hele luchthaven. We hebben samengewerkt met een toonaangevende Duitse luchtvaartmaatschappij en de grootste Nederlandse luchthaven om vracht en trollies efficiënt en tijdig te verplaatsen. In de afgelopen jaren hebben we nauw samengewerkt met onze dealers in verschillende markten om onze klanten innovatieve oplossingen te bieden.

De impact
 De toekomst van de logistiek op de luchthaven ziet er door COVID-19 heel anders uit. Niet alleen zullen luchthavens en andere industrieën een gecentraliseerd en geautomatiseerd systeem moeten creëren, maar ze zullen ook gebruik moeten maken van bestaande technologie om verschillende sectoren binnen de luchtvaartdiensten en -industrie te optimaliseren. Nieuwe gezondheidsvoorschriften, zoals sociale afstand, worden de norm in zowel de sociale- als de werkomgeving. Deze veranderingen kunnen leiden tot vertraagde projecten en productiestops. In omgevingen waar minder werknemers tegelijkertijd dezelfde werkruimte kunnen innemen, zal de productietijd bij oplevering naar verwachting toenemen.

De oplossing
AGV’s hebben niet alleen de retail- en medische wereld veranderd, maar de ervaring toont dat autonome en automatisch geleide voertuigen ook in de luchtvaartindustrie aan kracht winnen. In de komende jaren, of misschien zelfs maanden, zullen AGV’s naar verwachting een omslag in de logistiek van de luchthaven veroorzaken door vracht over de hele luchthaven te vervoeren en tegelijkertijd de meest optimale route te bepalen en te berijden. Hetzelfde geldt voor de detailhandel. Nu de vraag naar e-commerce toeneemt tijdens corona-tijden, wenden magazijnen die online winkels stimuleren, zich ook tot AGV’s om de orderverwerking te stroomlijnen en zelfs om boodschappen te leveren.

Op dit moment worden AGV’s gebruikt om de verspreiding van COVID-19 te minimaliseren. Zelfs de meest flexibele bedrijven zijn op zoek naar mogelijkheden om de efficiëntie en productiviteit te verhogen, terwijl ze zich toch houden aan de regelgeving op het gebied van de volksgezondheid. Daarnaast verzekert een AGV of andere Movexx elektrotrekker u ervan dat de anderhalve meter regel wordt gewaarborgd. Waar voorheen een trein met trolleys of karren met zijn tweeën verplaatst moest worden, kan dat nu met 1 persoon. Als er gebruik wordt gemaakt van een AGV hoeft er zelfs helemaal geen persoon voor ingezet te worden.

Een andere oplossing om de Movexx T1000 in combinatie met OPT0514 te integreren in het arbeidsproces op de luchthaven. Dit zal niet alleen het beperkte luchthavenpersoneel in staat stellen om de bagagetrolleys efficiënt te verplaatsen, maar ook om de productiviteit te verhogen.

 

De Movexx T1000 met OPT0514, een module om winkelwagens en bagagekarren te vervoeren.

 

Handmatig vervoer van karren, zonder elektrotrekker vergt energie en is tijdrovend. Hier komt de T1000-Platform goed van pas. Deze elektrotrekker stelt de bestuurder in staat om comfortabel en zonder fysieke inspanning een trein met karren te vervoeren. Dit kan het verschil maken in een distributiecentrum dat met een minimale hoeveelheid personeel werkt. Ondanks de veranderingen die eraan komen, en totdat de grenzen weer opengaan of de dreiging van het coronavirus afneemt, zullen luchthavens in het algemeen nieuwe oplossingen en apparatuur moeten bedenken om zichzelf in bedrijf te houden, post-coronavirus. 

Om meer te weten te komen over de elektrotrekkers die in deze blog worden genoemd, kunt u onze website bezoeken.

De T1500 verplaatst een stalen ladder bij KLM.